Na de krokusvakantie werd de nieuwe speelplaats geopend door de groene minister en maakten we kennis met het muzikaal verhaal van ‘Peter en de wolf’. We keken filmpjes, beluisterden de muziek, konden het verhaal dramatisch uitspelen en natuurlijk konden we ook knutselen. Wie wou kon een wolf schilderen, een wolf tanden geven met plasticine of door te knippen, een eend tekenen in de buik van de wolf of de wolf opsluiten in een kooi gemaakt van rekkertjes. Naarmate we het verhaal beter leerde kennen probeerden we vier prenten uit het verhaal op chronologische volgorde te kleven. Het thema leefde in de klas en de week vloog voorbij.

Daarna was het tijd voor een nieuw thema, de twee volgende weken verdiepten we ons in het werkleven van de bakker. We zijn gaan kijken bij het raam van de bakker en hebben hier ook lekkere koekjes gekocht die we nadien namaakten met zoutdeeg in de klas. De kleuters ontpopten zich echt als warme bakkertjes in de bakkerswinkel van de klas waar ze naast deeg kneden, koekjes maken van speeldeeg ook nog taarten mochten versieren met slagroom (scheerschuim). We maakten met een broodmachine een lekker maïsbrood en ontbeten samen in de klas waarbij we verschillende soorten brood proefden. Onder andere rozijnenbrood, suikerbrood, chocoladebrood, bruin/wit/grof brood, sandwiches, stokbrood,… kortom een uitgebreid ontbijt waarbij we die lekkere broodsoorten besmeerden met choco, confituur of een vleesje. Het hoogtepunt van dit thema was natuurlijk het bezoek aan de bakker waar we zelf chocoladebroodjes, koekjes en marsepein mochten maken. De kleuters hadden goed opgelet in de klas en konden de bakker goed helpen. We sloten af met enkele lekkere donuts want daar hadden de kleuters zin in gekregen na die bij elk bakkersbezoek te hebben gespot. J

Tijdens de bakkersweken gingen onze bakkers ook aan de slag voor hun papa. We maakten een lekker pateeke, want onze papa’s zijn echte pateekes! Maar de kleuters ook hoor J. We konden ook vijzen, timmeren en we scheerden onszelf! Grappig hoor.