Dit en volgend schooljaar zijn “executieve functies” prioritair in onze kleuterschool.
De executieve functies noemen we ook wel de regelfuncties van de hersenen, die nodig zijn om ons gedrag te sturen, om zo doelgericht en efficiënt te kunnen handelen.
Deze regelfuncties gebruiken we iedere dag: of je nu een afspraak bij de huisarts maakt, boodschappen doet of een moeilijke taak oplost.
Om de executieve functies en hun werking beter te begrijpen en uit te leggen is een metafoor handig. Wij bekijken de executieve functies aan de hand van het besturen van een boot.
Er zijn 7 executieve functies waarvan we er 3 dit schooljaar gaan verkennen en inoefenen. Volgend schooljaar oefenen we de andere 4.
Zo hopen we SAMEN heel wat VAAR-diger te worden!
We starten het eerste trimester met : impulscontrole (Ik stop) :
Impulscontrole kan gezien worden als een anker, waarbij het anker symbool staat voor de rem op het gedrag.
Impulscontrole helpt je je impulsen van binnenuit en prikkels van buitenaf te remmen, waardoor je eerst kunt nadenken voordat je doet.
Als slagzin gebruiken wij: “Ik stop.”
Elke nieuwe functies introduceren we met een toneel van Kapitein Felix en matrozen Peppi en Kokki. Zij beleven met hun Schapenschip heel wat avonturen…